Ordensregler

På Kalvebod Fælled Skole hviler al virksomhed på skolens værdigrundlag og værdierne:

• Samhørighed
  • Stræben
  • Visdom
  • Mod
  • Leg

Læs gerne uddybende om vores værdigrundlag her: https://kfs.aula.dk/vores-skole/om-kalvebod- faelled-skole/vaerdigrundlag

På vores skole skal alle børn og voksne trives og være helt trygge igennem hele deres dag.

Tryghed er en forudsætning for at udvikling kan finde sted og for at både børn og voksne kan fordybe sig i læring og leg på skolen.

For at understøtte alle børn og voksnes udvikling, tryghed og trivsel er følgende ordensregler gældende på skolen:

• Vi respekterer og drager omsorg for hinanden
  • Vi lytter og taler pænt og respektfuldt til og om hinanden – også når vi bliver uenige om tingene
  • Vi skriver respektfuldt og ordentligt til og om hinanden – også når, der er noget vi ikke er tilfredse med.
  • Vi accepterer ingen former for mobning1
  • Vi hjælper hinanden og sørger for at dem vi ikke kan hjælpe, får hjælp af en voksen
  • Vi tager godt imod dem vi ikke kender og hjælper dem ind i vores fællesskab
  • Vi passer godt på skolen, på skolens ting både udenfor og indenfor, samt på de ting, vi låner af skolen.
  • Vi passer godt på andres ting – og flytter ikke på andres ting uden at have fået lov.
  • Hærværk og ødelæggelse af skolens eller andres ting accepteres ikke på skolen og der kan alt efter alvorsgrad gøres krav om erstatning når dette sker.
  • Fysisk vold, psykisk vold, nedladende og truende adfærd accepteres ikke på skolen. I den forbindelse bruger vi Socialstyrelsens definition på vold:

Billede fjernet.

1 Se skolens antimobbestrategi her: https://kfs.aula.dk/vores-skole/om-kalvebod-faelled- skole/antimobbestrategi samt skolens digitale antimobbestrategi her: https://kfs.aula.dk/vores-skole/skolens-digitale- antimobbestrategi

” Vold er en handling eller trussel, der uanset formålet kan krænke en anden persons integritet, eller som skræmmer, smerter eller skader personen – uanset om personen er et barn eller en voksen. Volden kan have samme effekt på andre personer, der overværer eller overhører handlingen. Volden kan både være en bevidst handling eller en handling, der sker i affekt”

Ordensreglerne forventes respekteret og overholdt af alle børn, forældre, ansatte og alle andre, der besøger eller har sin gang på Kalvebod Fælled Skole.

Foranstaltninger, hvis ordensreglerne ikke overholdes af skolens elever:

Hvis elever overtræder værdiregelsættet, ordensreglerne eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, kan der iværksættes foranstaltninger i henhold til loven om fremme af god orden i skolen. Det kan være samtaler, aftalt hjemsendelse, overflytning til parallelklasse mv. Se gerne mere her:

Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen (retsinformation.dk)

Foranstaltninger, hvis ordensreglerne ikke overholdes af skolens forældre:

Forældrene forventes ligesom børnene at overholde ordensreglerne, respektere og tale pænt til og om skolens børn, forældre og ansatte. Overholdes ordensreglerne ikke, kan dette i yderste konsekvens medføre, at forældrene i en periode indskrænkes i deres muligheder for at kommunikere med personalet. Det vil i hvert tilfælde være en individuel vurdering af de konkrete forhold, der ligger til grund for beslutningen. Som eksempler på begrænsning kan nævnes, at kommunikation kun kan foregå telefonisk eller via Aula. I de mest alvorlige tilfælde kan forældre i en periode blive tildelt fremmødeforbud på skolen.

Ordensreglerne er vedtaget af skolens bestyrelse i september 2022