Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skole-hjem samarbejdet på Kalvebod Fælled Skole

   

Princip for skole-hjemsamarbejdet på Kalvebod Fælled Skole

 

På Kalvebod Fælled Skole skal alle børn være trygge og udvikle sig mest muligt igennem hele deres skoleforløb. Tryghed er en forudsætning for at udvikling kan finde sted og for at børnene kan fordybe sig i læring og leg på skolen.

For at understøtte børnenes udvikling, tryghed og trivsel er det afgørende, at forældre og skolens personale har et stærkt og forpligtende samarbejde om det enkelte barn og klassen.

Skolen er ansvarlige for at levere en god undervisning og en god skoledag som eleverne trives i. Forældrene er ansvarlige for at deres barn er undervisningsparat, når det er i skole. Forældrene er ligeledes medansvarlige for de øvrige børn i klassens trivsel.

Samarbejdet bygger på en grundlæggende tillid til at forældrene løfter forældreopgaven og at skolen udfører sin opgave professionelt.  Vores samarbejde er funderet i vores grundværdi samhørighed[1], samt i vores ordensregler[2]. Særligt lægger vi i skole-hjemsamarbejdets dialoger vægt på:

  • At lytte til hinanden og være åbne for hinandens input.
  • At tale pænt til og om hinanden – også når vi er uenige.
  • At være nysgerrige på hinanden og hinandens perspektiver.

 

Når ”dialog” nævnes i dette princip, kan der være tale om både den talte og den skriftlige dialog

 

Skole-hjemsamarbejdet og skolebestyrelsen

  • Skolebestyrelsen repræsenterer og varetager interesser for alle forældre på skolen.
  • Skolebestyrelsen afholder 8 årlige møder
  • Skolebestyrelsen er forældrenes bindeled til forvaltning og borgerrepræsentationen.
  • Skolebestyrelsen aflægger en årlig beretning i maj måned.
  • Skolebestyrelsen deltager i forældremøder i 0. klasse.

 

Skole-hjemsamarbejdet omkring skolens fællesskab

Kalvebod Fælled Skole er en skole, der bygger på samhørighed og fællesskab i lokalsamfundet omkring skolen. På skolen ønsker vi at dele viden med forældrene, der ligesom, de ansatte på skolen, har et stort ønske om at være medskabere af den allerbedste folkeskole til områdets børn.

Skolen inviterer derfor to gange årligt til forældrecafe, hvor alle forældre på skolen kan deltage. Forældrecafeerne afholdes med udgangspunkt i et tema, der er relevant for både forældre og skole fx Digital dannelse eller Bevægelse i undervisningen. Ved forældrecafeerne lyttes til oplæg, drøftes og diskuteres det relevante tema. Ofte går både forældre og skole fra cafeerne med nye viden og gode idéer til fortsat skoleudvikling eller understøttelse af børnenes trivsel og læring.

Indimellem planlægges også temamøder på årgangene, hvor det valgte tema har en særlig relevans fx: Understøttelse af barnets læseindlæring, En teenager i familien, Uddannelsesparathed – hvad er det

Derudover inviterer skolen forældrene med til fællesarrangementer to – tre gange årligt. Dette er fx Luciaoptog og korkoncerter, opvisninger og sommerfest. Omdrejningspunktet ved fællesarrangementerne er det uformelle og hyggelige fællesskab, der også understøtter et godt samarbejde imellem skole og hjem.

 

Skole-hjemsamarbejdet omkring klassefællesskabet

I hver klasse vælges to (eller flere) trivselsforældre, som samarbejder med klasseteamet om at styrke klassens sociale liv. Der tilstræbes en bred repræsentation. Formålet er at fremme fællesskabet mellem børn og forældre bl.a. gennem sociale arrangementer.

I gruppen af trivselsforældre udpeges to kontaktforældre, der er bindeled fra klassens forældregruppe til skolebestyrelsen.

Planlægningen af skoleårets sociale arrangementer foregår i et samarbejde mellem klasseteamet og trivselsforældrene.

Forældremøderne tilrettelægges af trivselsforældrene og klasseteamet i et samarbejde. Initiativet til forældremøder tages af klasseteamet. Der afholdes 1-2 forældremøder om året. Møderne kan have forskellig karakter. De indeholder bl.a. information om det nuværende og fremtidige arbejde i klassen. Det tilstræbes at dagsorden og valgte temaer er vigtige og relevante for forældregruppen i klassen og at møderne bliver et rum for fælles drøftelser i forældregruppen.

Trivselsforældrenes opgave

Trivselsforældrene vælges på skoleårets første forældremøde. Trivselsforældrene har som opgave at planlægge to-fire årlige sociale arrangementer for børn og forældre i klassen. Arrangementerne har som mål at styrke samhørighed og fællesskab for alle børn og forældre i klassen. Det er trivselsforældrenes ansvar at arrangementernes udformning giver deltagelsesmuligheder for alle forældre og børn i klassen. Det anbefales derfor ikke, at arrangementerne indebærer overnatning, indtagelse af alkohol mv. Det anbefales derimod at arrangementerne gøres let tilgængelige fx fælles legedag med kagespisning på skolens legeplads, gåtur til bålplads på fælleden eller fælles skøjteløb i skøjtehallen. Er trivselsforældrene i tvivl om arrangementets udformning bruges klasseteamet som sparringspartnere.

Trivselsforældrene har en helt særlig rolle i forhold til modtagelse af nye familier i klassen. Trivselsforældrene forventes at have et særligt fokus på at få inviteret nye familier med i fællesskabet og i at få hjulpet med etablering af legeaftaler for de nye børn.

Kontaktforældrenes opgave

Kontaktforældrene vælges blandt klassens trivselsforældre. Kontaktforældrene kan bruges som sparringspartnere af de andre forældre i klassen, når der opstår generelle bekymringer ift. klassens trivsel og udvikling. Kontaktforældrene kan også viderebringe beskeder til lærere og ledelse, når andre forældre beder dem om det. Kontaktforældrene kan ikke bruges som sparringspartnere i individuelle sager om andre børn og forældre. Kontaktforældrene kan i sjældne tilfælde bruges af skolebestyrelsen som sparringspartnere i sager, hvor man ønsker en bredere drøftelse af forældrenes holdning til det, der er på dagsorden.

Kontaktforældrene inviteres en gang årligt til dialogmøde med skolebestyrelsen.

 

Skole-hjemsamarbejdet omkring det enkelte barn

Den gode og respektfulde dialog er helt afgørende i samarbejdet mellem skolens personale og forældrene. Dette gælder både på skrift og tale.

Tryghed og trivsel hos børnene er en forudsætning for optimalt læringsudbytte. Derfor er forældre og skole altid fælles opmærksomme på om børnene trives. Skole og hjem er forpligtede på at indgå i dialog med hinanden, når en situation giver anledning til det.

Forældrene er ligeledes forpligtede på at give besked om barnets sygefravær og øvrige fravær på Aula, samt på at deltage i skole-hjemsamtaler og forældremøder i klassen.

Skole-hjemsamtaler

Der afholdes som udgangspunkt to skole-hjemsamtaler i løbet af skoleåret.  Samtalerne vil oftest have en varighed af 15 minutter. Er der brug for yderligere samtaler planlægges disse sammen med klasseteamet. Samtalerne afholdes primært om eftermiddagen. Oftest lægger klasseteamet samtalerne i forår og efterår.

I årets første skole-hjemsamtale har vi primært fokus på barnets hele dag og på det enkelte barns trivsel. Ved årets anden skole-hjemsamtale har vi primært fokus på barnets faglige udvikling i skolefagene.

Ved skole-hjemsamtalerne deltager ofte to fra klasseteamet. Det kan være en dansklærer, en matematiklærer eller en klassepædagog. De deltagende voksne kan medbringe faglige statusbeskeder eller andet fra de lærere og pædagoger, der ikke deltager i samtalen.

I indskolingen vurderes det fra gang til gang om eleverne deltager i skole/hjemsamtalerne. Fra mellemtrin og op deltager eleverne som udgangspunkt i samtalen. Hvis lærere eller forældre vurderer, at der er behov for en samtale uden barnet, aftales dette forud for samtalen (eleven kan eventuelt deltage i dele af samtalen). Eleverne deltager i samtalerne som led i den proces, hvor de i stigende grad frem mod afgangsprøven, skal tage ansvar for egen læring og udvikling.

I 0. klasse tilstræber vi at de lærere, der skal have barnet i 1. klasse, deltager i årets anden skole-hjemsamtaler. Derved sikrer vi os, at der ikke går viden tabt og at det enkelte barn modtages af voksne med viden om individuelle behov og hensyn ved starten i 1. klasse.

Underretning til hjemmene om elevernes læringsudbytte

På Kalvebod Fælled Skole skal børnene først og fremmest forstå målene for undervisningen, samt hvilken personlig proces eller læringsvej der ligger foran dem. Vi tilstræber at gøre børnene i stand til at tage medansvar for egen læring, herunder eventuelt hjemmearbejde.

På Kalvebod Fælled Skole har forældrene tillid til at personalet prioriterer deres tid, så børnene på skolen udvikler sig på bedste vis og forældrene ønsker at personalet prioriterer at bruge tid på undervisning og kommunikation med eleverne fremfor omfattende dokumentation af og kommunikation om elevernes læringsudbytte.

Skolen følger det enkelt barns trivsel og faglige udvikling ved fx:

  • Løbende samtaler med barnet og observationer i undervisningen
  • Uddybende 1:1 samtaler med børnene flere gange i løbet af året
  • Fremlæggelser og gennemgang af skriftlige produktioner
  • Mundtlige og skriftlige refleksioner og evalueringer
  • Testmateriale
  • Klassekonferencer med skolens ledelse

På skolen ønsker vi at forældrene skal føle sig godt orienteret om elevernes trivsel og læring.

Forældrene kan via ugeplanen samt, årsplaner og elevplanen i Meebook og på Aula orientere sig i mål for undervisningen, samt i evalueringer og testresultater for det enkelte barn. Der kommunikeres ikke ugentligt om læringsudbyttet, men når det er relevant.

Vi afholder som tidligere nævnt 1-2 årlige forældremøder, samt to årlige skole/hjemsamtaler hvor vi uddybende taler med forældrene og undervisning, trivsel og læringsudbytte.

Når vi derudover inddrager forældrene, tilstræber vi at invitere til dialog. Vi mener, at denne prioritering giver de bedste rammer for skole/hjemsamarbejdet samt ikke mindst for et godt samarbejde om børnenes trivsel og faglige udbytte.

Meebook

På Kalvebod Fælled Skole er Meebook bærende for elevens involvering i egen læreproces. Det er her målene sættes i samarbejde mellem elev og lærer og det er her eleven og forældrene kan orientere sig i ugeplanen, elevplanen og årsplanen om hvad der arbejdes med på skolen. 

Fra 5. – 9. klasse arbejdes der målrettet på at eleverne selv tager ansvar og orienterer sig i ugeplanen. Den vil derfor være rettet mere mod eleverne end mod forældrene. Derved understøttes eleverne i at tage ansvar for egen læring og udvikle deres selvstændighed.

Forældrene forventes at have orienteret sig i elevplanen inden årets skole-hjemsamtaler.

 

Når børn ikke trives

Indimellem har vi børn på skolen, der ikke trives optimalt. I disse situationer er børnene helt afhængige af et ærligt, tillidsfuldt og åbent samarbejde mellem skole og hjem. Det er hårdt at være et barn i mistrivsel og det er hårdt at være forældre til et barn i mistrivsel. Heldigvis er der mange hjælpemuligheder på skolen og mange forskellige kompetencer og ressourcepersoner at trække på. Det gør at vi i fællesskab oftest lykkes med at få børnene i trivsel igen.

 

Skole-hjemsamarbejdet i det daglige

Mellem skole og hjem kommunikeres der primært via Aula og Meebook.

Personalet læser hver dag Aulamails, men da de oftest underviser mange timer dagligt, er det ikke altid, at der svares på forældrenes henvendelser samme dag, som de er afsendt.

Vi anbefaler at forældrene fremsender mails til alle i klasseteamet, så information ikke går tabt ved eventuel sygdom i teamet.

Personalet tilstræber at al fælles information udsendes sammen med ugeplanen fredag eftermiddag. Det er derfor ikke en forventning, at forældrene skal holde sig orienteret i Aula og Meebook dagligt.

Opstår der hændelser i løbet af skoledagen, som personalet vurderer, er gode for forældrene at kende til, ringer vi oftest hjem med besked. Da personalet ofte har flere familier at ringe til, tilstræber vi at disse samtaler er korte - men fyldestgørende. Vurderer personalet, at der er brug for at tale yderligere sammen, aftales et opfølgende møde.

 

Princippet er vedtaget af skolebestyrelsen d. 10. februar 2021.