Princip for understøttelse af elevernes læring, udvikling og ansvarlighed

Fra ungt skoleliv til kompetent voksenliv…

Princip for understøttelse af elevernes læring, udvikling og ansvarlighed

På Kalvebod Fælled Skole deler forældre, skolens personale og barnet selv ansvaret for at det enkelte barn udvikler sig optimalt og får lært mest muligt i løbet af sin skoletid.

Med udgangspunkt i vores grundværdi stræben, arbejder vi på Kalvebod Fælled Skole kontinuerligt på at gøre vores børn og unge så dygtige og så selvhjulpne som muligt. Vores mål er at alle vores unge fortsætter deres uddannelsesforløb efter 9. klasse – og at de er godt rustet til dette.                                                            Derfor ser vi det også som en fælles opgave for skole og hjem, at gøre børn og unge medansvarlige for egen læring og skolegang. Arbejdet med selvhjulpenhed og ansvarlighed starter fra barnet den første dag træder ind på skolen og fortsætter indtil den unge træder ud igen efter afgangsprøven i 9. klasse.

På skolen er vi af den overbevisning, at barnet lærer og udvikler sig i mange andre arenaer end skolens bygning. Derfor stræber vi efter at færdiggøre skolearbejdet på skolen, så børnene derefter kan holde fri, lege og være sammen med familien eller gå til fritidsaktiviteter med andre børn.                                                          Det anbefales at hjemmet understøtter barnets læring ved at skabe rum til refleksion og fordybelse.

På Kalvebod Fælled Skole vil man derfor opleve at børnene kun får lektier for, hvis lærerne vurderer at noget fagligt skal indhentes. Dette betyder, at det kan være sværere for forældrene at få et indblik i om deres eget barn følger med i undervisningen og når de mål, der er sat både individuelt og på klasseplan. Kalvebod Fælled Skoles forældre har et stort ønske om løbende at blive orienteret om undervisningens indhold og inddraget i børnenes faglige udvikling. Dette ved de ansatte på skolen og de er derfor også bevidste om vigtigheden af forældrenes tillid og ikke mindst af en god orientering til forældrene i ugeplaner, elevplaner og årsplaner.

I arbejdet med elevernes læring, udvikling og medansvar har skolebestyrelsen, elevråd og det pædagogiske personale lavet følgende forventningsafstemning:

Forventninger til skolen

• Personalet på skolen er forpligtet til at hjemsende ugeplaner for den kommende uge hver fredag i meebook. I denne forbindelse orienteres der også i en tillægsmail på Aula til forældrene om klassens arbejde, faglige temaer, ture, legegrupper eller andet relevant.
  • Personalet på skolen forpligter sig løbende på at hjemsende bøger og andet materiale, der kan give forældrene et indblik i klassens og den enkelte elevs faglige udbytte.
  • Personalet på skolen træner sammen med børnene at de skal tage aldersvarende medansvar for egen læring. Som led i dette anvender skolen træning af husketeknikker fx brug af huskebøger i de yngste klasser og meebook for elever i de ældste klasser. Via huskebøger og i meebook kan eleverne orientere sig om det de selv, eller sammen med forældrene, kan og skal arbejde med derhjemme for at understøtte det arbejde, der gøres på skolen. Det er klassens lærere, der vurderer, hvornår eleverne går fra at orientere sig i huskebøgerne til at orientere sig i meebook.
  • Udskolingslærerne skal indbyrdes koordinere deres forventninger og frister for opgaveafleveringer, så unge, der skal færdiggøre deres skolearbejde hjemme, ikke forventes at arbejde mere end tre timer ugentligt efter skoletid.

Forventninger til forældrene

• Forældrene har tillid til at skolens personale altid er fokuserede på at understøtte barnets udvikling og udfoldelsen af barnets fulde potentiale.
  • Forældrene bakker op om de beslutninger personalet tager ift. undervisningens indhold og organisering.
  • Forældrene holder sig orienteret via ugeplaner, årsplaner og elevplaner i Meebook.

På skolen ved vi at læsning er dén grundlæggende egenskab, der har den største betydning for barnets læring igennem hele skoletiden. Vi forventer derfor at forældrene understøtter barnets læseindlæring og interesse for læsning, særligt i 0. – 6. klasse.

Følgende er eksempler på forventninger til forældrenes understøttelse af barnets læring:

• Højtlæsning for de yngste børn, samt jævnlige besøg på det lokale bibliotek
  • Daglig læsetræning med indskolingsbørnene i læsebogen
  • Daglig læsetræning i frilæsningsbøger mv.
  • Hjemmearbejde omkring opgaver, som barnet ikke har fået lavet færdigt i timerne
  • Træning i matematiske færdigheder ved indkøb, madlavning og andre daglige gøremål
  • Deltagelse i aktiviteter, der kræver at barnet medbringer fortællinger, billeder eller andre materialer fra hjemmet

Forventninger til skolens elever

Børnene skal lære at tage aldersvarende medansvar for egen læring og udvikling. Skolens personale er derfor bevidste om give det enkelte barn en forståelse for nødvendigheden af at tage medansvar for det, der skal arbejdes med på skolen, samt hjemme. Ansvaret lægges derfor i løbet af skoleårene mere og mere over på barnet selv. Særligt i udskolingen skal barnet tage medansvar for egen læring og medfølgende forpligtelser. Dette gør vi for at ruste børnene til deres videre uddannelsesforløb.

• Børnene forventes derfor at holde sig orienteret i deres huskebøger og at tage aldersvarende medansvar for det der skal arbejdes med hjemme.
  • De unge forventes at holde sig orienteret i meebook og at tage medansvar for det der skal arbejdes med hjemme. Særligt skal de have fokus på deadlines og forventninger til kvalitet i deres opgaveløsning.

Det er vores overbevisning, at vi ved at arbejde efter ovenstående princip vil gøre eleverne uddannelsesparate og klar til at tage ansvar for deres egen uddannelses og udvikling i det voksenliv, der følger efter endt skolegang på Kalvebod Fælled Skole.

Skolebestyrelsen på Kalvebod Fælled Skole april 2021